Informacje

Uwaga na oszustwa internetowe – jak się bronić? Jak bezpiecznie robić zakupy w internecie?

Internet stał się nieodłączną częścią naszego codziennego życia. Wykorzystywany jest w pracy, do nauki, wymiany informacji, jak również dzięki niemu możemy zrobić zakupy bez wychodzenia z domu. Niestety z Internetu korzystają również osoby, które wykorzystują go do popełniania przestępstw. Za jego pośrednictwem, tak jak i w świecie rzeczywistym, popełniana jest ich cała gama. Użytkownicy Internetu nie zawsze zdają sobie z tego sprawę jak łatwo można stać się ofiarą oszustwa internetowego.

Do łaskiej komendy wpływają zawiadomienia o oszustwach przez Internet. Przybierają one różną formę, jednak finał zawsze jest taki sam – utrata pieniędzy przez pokrzywdzonych.

Nie ma potrzeby stania w kolejkach, nie ograniczają nas godziny otwarcia. Zakupy możemy dziś zrobić bez wychodzenia z domu, siedząc wygodnie w fotelu przed komputerem lub jadąc autobusem przy pomocy smartfona – wystarczy połączenie z internetem. Jest szybko, tanio i 24 h na dobę. Można zawrzeć umowę ubezpieczeniową, założyć konto bankowe i kupić niemal wszystko. Przy okazji można bardzo łatwo paść ofiarą działalności cyberprzestępców, którzy w 99% przypadków wykorzystują nieuwagę, pośpiech i naiwność ludzką, a nie zawansowane oprogramowanie czy nowe technologie. Robiąc zakupy za pośrednictwem sieci nie możemy zapominać o czujności i zachowaniu zdrowego rozsądku – szczególnie, gdy przeglądamy “wyjątkowe okazje”. Przestrzegając kilku podstawowych zasad można ustrzec się przed przykrymi następstwami nieuczciwej aktywności oszustów. Lepiej stracić trzy niepewne okazje, niż raz dać się oszukać.

Jak nie paść ofiarą oszustów?

Przede wszystkim pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa podczas korzystania z internetu:

• należy korzystać z regularnie aktualizowanego programu antywirusowego

• nie należy otwierać linków lub załączników podanych w wiadomościach e-mail, które wzbudzają wątpliwości, ponieważ mogą one zawierać szkodliwe oprogramowanie lub będą łączyły nas z fałszywymi adresami służącymi do wyłudzenia pieniędzy lub kradzieży tożsamości

• wszelkich płatności bankowych dokonywać z wykorzystaniem protokołu https (oznaczony ikoną w kształcie kłódki), który zapewnia bezpieczeństwo transmisji danych. Warto też wyświetlić certyfikat poświadczający bezpieczną transmisję danych, gdyż bardziej wyrafinowani sprawcy przestępstw potrafią użyć protokołu https, ale nie posiadają certyfikatu bezpieczeństwa

Jak się “wybrać na zakupy” w internecie?

Kierując się kilkoma prostymi zasadami podczas zakupów przez internet, możemy znacznie ograniczyć ryzyko, że złapiemy się na haczyk rzucony przez przestępców. Co należy zrobić zanim na naszym ekranie klikniemy ikonkę “kup teraz”?

• należy sprawdzić opinie o wybranym przez nas sklepie – wykorzystujemy do tego for a internetowe oraz serwisy specjalizujące się w zbieraniu tego typu informacji (np.: ceneo.pl lub opineo.pl),

• należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego, adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line, np. pod adresem krs-online.com.pl,

• należy sprawdzić poprzez kontakt telefoniczny oraz e-mail wiarygodność sklepu,

• w razie jakichkolwiek podejrzeń powinno się przynajmniej przy pierwszym zakupie sprawdzić stan przesyłki w obecności kuriera,

• dobrze jest korzystać z ofert sklepów, które oferują możliwość śledzenia statusu zamówienia,

• ważną sprawą jest fakt istnienia na stronie sklepu protokołu szyfrowania danych podczas dokonywania zakupów,

• przed przesłaniem pieniędzy należy upewnić się, czy w naszej skrzynce poczty elektronicznej pojawiło się potwierdzenie zamówienia,

• nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją” (oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary),

• po zakończonej aukcji należy odczekać kilka godzin i skontaktować się samemu ze sprzedającym w celu potwierdzenia danych potrzebnych do dokonania przelewu, pamiętając że błyskawicznie otrzymany po zakończonej aukcji e-mail może być spreparowany przez oszusta.

Co zrobić, gdy jednak mimo zachowania ostrożności padniemy ofiarą oszustwa?

Przede wszystkim należy:

• jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu

• zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, sms’y

• zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji

• gdy do oszustwa doszło na aukcji internetowej, należy skompletować następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, sposób kontaktu ze sprzedającym - jego e-mail, nr telefonu, adres (korespondencja e-mail powinna być zapisana w formie elektronicznej, np. w formacie *.eml), sposób dokonania zapłaty - przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem

Nie wolno zapominać o ochronie swoich danych personalnych. Uchroni nas to przed wplątaniem w przestępczą aktywność oszustów aukcyjnych, dlatego:

• nie należy logować się do serwisów z innnego komputera niż nasz własny, gdyż nie mamy pewności, że na danym komputerze nie jest uruchomione oprogramowanie do pozyskiwania informacji, które powinny być znane tylko nam (sniffer’y, keylogger’y) lub nawet czy jest na nim zainstalowany program antywirusowy z aktualnymi bazami złośliwego oprogramowania.

• nie należy podawać żadnych danych w odpowiedzi na rzekome zapytania od administracji serwisu aukcyjnego, są to w 100% preparowane przez oszustów e-mail’e celem przejęcia naszego konta użytkownika

• nie należy dokonywać płatności i logować się do serwisów z podaniem swojego hasła w punktach bezpłatnego publicznego dostępu do internetu (tzw. hot-spotach).

NAJCZĘSTSZE OSZUSTWA INTERNETOWE I METODY WALKI:

Oszustwa loteryjne - oszuści wysyłają maila do określonego internauty  z informacją, iż został on zwycięzcą danej loterii i zyskał nagrodę pieniężną. Podają jednak warunek otrzymania nagrody - trzeba wpłacić określoną sumę na podane konto. Oszuści działają w bardzo perfidny sposób i nierzadko podają się za firmę loteryjną, która rzeczywiście istnieje. Należy zatem bacznie przyglądać się nadchodzącym e-mailom, gdyż nawet jeśli w wiadomości pojawi się adres rzeczywistej firmy, nie znaczy to, że z tego adresu informacja została wysłana. Dodatkowo warto zawsze kierować się zdrowym rozsądkiem i pamiętać, że cuda zdarzają się na prawdę rzadko - zatem, jeśli nie braliśmy udziału w jakiejś loterii, to raczej niemożliwe jest, że wygramy w niej cokolwiek.

Oszustwa nigeryjskie - są to jedne z najstarszych oszustw, pojawiających się w sieci do dziś. Zdarza się, że użytkownicy Internetu otrzymują na pocztę elektroniczną wiadomość od rzekomego krewnego, lub osoby, która prosi nas o pomoc w odzyskaniu określonej sumy pieniężnej. Najczęściej osoby te piszą, iż kwotę (często odszkodowanie) chcą odzyskać od jakiegoś kraju, na przykład Nigerii. Za pomoc w odzyskaniu środków oszuści obiecują podzielenie się zyskami, lub konkretną nagrodę. Zdarza się, że internauci uznają wiadomość za wiarygodną i godzą się na przelanie środków na konto oszustów - aby im pomóc w odzyskaniu pieniędzy. Pieniądze oczywiście  nigdy do nich nie wracają, o czym bardzo szybko mogą się przekonać. Również kontakt e-mailowy urywa się po przelaniu danej kwoty.

Oszustwa matrymonialne - najczęściej dotyczą wysyłania na przypadkowo pozyskany adres e-mail propozycji matrymonialnych. Nierzadko ta osoba podaje się za kogoś z zza granicy, która chce przyjechać do kraju poznanej w sieci osoby. Pojawia się jednak problem, ponieważ nie ma środków na finansowanie podróży. Prosi zatem o pomoc poznaną przez Internet osobę. Jeśli da się na to nabrać, w niedługim czasie okazuje się, że zarówno kontakt jak i przesłane pieniądze przepadły.

Oszustwa wybranych firm reklamowych i agencji interaktywnych - oszustwa dotyczą w tym przypadku najczęściej aspektu tworzenia stron www. Zlecając komuś stworzenie witryny powinniśmy zatem rozważnie wybierać agencje, z usług której zamierzamy korzystać i zapoznać się z pozyskanymi przez nią referencjami. Niektóre firmy bowiem po otrzymaniu zlecenia na stworzenie strony internetowej nie zachowują się lojalnie wobec klienta. Po czasie zleceniodawca orientuje się, że nie jest właścicielem swojej domeny i serwera, a jest nim agencja, z usług której korzysta. Za środki finansowe klienta firma kupiła bowiem domenę i sama jest jej właścicielem. Najczęściej okazuje się również, że umowa podpisana została z agencją na długi czas. Pomimo, że instytucja nie działa fair play, musimy wtedy przez lata określone w umowie płacić jej zawyżone stawki za obsługę techniczną i koszty obsługi informatycznej. Aby uniknąć takiej sytuacji nie tylko należy zapoznać się z opiniami o określonej agencji, z usług której zamierzamy skorzystać. Sami powinniśmy przyswoić podstawową wiedzą z zakresu tworzenia stron internetowych, a także zadbać, abyśmy to my byli właścicielami serwera i domeny. Wszystkie faktury muszą się zgadzać i należy to na bieżąco kontrolować. Dzięki temu w każdej chwili będzie można zrezygnować z usług danej firmy, nie tracąc przy tym domeny.

Oszustwa w portalach społecznościowych - najczęściej polegają na tym, iż przestępcy internetowy włamują się na konto użytkownika np. Facebooka czy Naszej Klasy i rozsyłają w imieniu właściciela profilu maile do jego znajomych. Proszą o przesłanie jakiejś kwoty na podane konto (uzasadniają to chociażby tym, iż zostali oszukani za granicą i nie mają pieniędzy na powrót do kraju). Wiele osób przesyła środki finansowe, gdyż myśli, że prawdziwy przyjaciel jest w potrzebie. Aby uniknąć tego typu oszustw należy przede wszystkim stosować silne hasła, programy antywirusowe i antyszpiegowskie oraz posiadać świadomość możliwych do pojawienia się zagrożeń, związanych z portalami społecznościowymi.

Fałszywe oferty pracy z zagranicy - spotykamy się tutaj z propozycją pracy skierowaną do określonej osoby poszukującej odpłatnego zajęcia. Zagraniczna firma proponuje bardzo atrakcyjne zarobki przy wykonywaniu określonej czynności, głównie na zasadzie zdalnej. Nieuczciwi "pracodawcy" proszą o dane konta bankowego, aby można było dokonać przelewu za wykonaną pracę. Niestety po jakimś czasie okazuje się, że dane te zostały wykorzystane do zrabowania pieniędzy z kont innych osób, których dane przechwycili cyberprzestępcy. Można powiedzieć, że dana osoba myśląc, że pracuje dla określonej firmy, staje się pośrednikiem w kradzieży pieniędzy z innych kont. Dana osoba nieświadomie bierze udział w dokonaniu czynu niedozwolonego - udostępniając cyberprzestępcom swoje konto i pośrednicząc w przelewaniu środków.

Stalking (z ang. skradanie, naprzykrzanie, czatowanie) - początkowo pojęcie to dotyczyło głównie sławnych aktorów i muzyków oraz nadmiernie nękających ich osób (stalkerów). Szybko jednak zaobserwowano rozwój stalkingu, wskutek czego w USA dokonano penalizacji tego zjawiska, jako przestępstwa przeciwko osobie (crimes against the person).

W Polsce penalizacji stalkingu dokonano wprowadzając art. 190a do Kodeksu Karnego. Podobnie jak w USA stalking traktowany jest jako przestępstwo przeciwko wolnościom człowieka. Zgodnie z nowym artykułem 190a kodeksu karnego, kto przez uporczywe nękanie innej osoby lub osoby jej najbliższej wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia lub istotnie narusza jej prywatność, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Za uporczywe nękanie przyjmuje się prześladowanie, dokuczanie innej osobie, głuche lub obraźliwe telefony, niechciane SMS-y oraz e-maile, śledzenie, obserwowanie, nachodzenie itp.

Wprowadzona zmiana do kodeksu karnego dotyczy również sytuacji podszywania się pod inną osobę na portalach takich jak Facebook. Sprawca podlega karze do 3 lat pozbawienia wolności, jeżeli podszywając się pod inną osobę, wykorzystuje jej wizerunek lub inne jej dane osobowe w celu wyrządzenia jej szkody majątkowej lub osobistej.

Ściganie przestępstwa stalkingu odbywa się na wniosek pokrzywdzonego W momencie złożenia wniosku, postępowanie karne dalej toczy się urzędu. W przypadku gdy pokrzywdzony targnie się na życie, postępowanie przygotowawcze wszczynane jest z urzędu.

Oszustwa SMS-owe w Internecie - celem tych niedozwolonych praktyk jest wyłudzenie pieniędzy za pośrednictwem SMS-ów. Nierzadko można wejść na strony internetowe, gdzie proponowane nam są takie usługi jak wysłanie e-kartki do znajomych czy skorzystanie z porady wróżki. Istnieje oczywiście szereg stron, które zajmują się tego typu działalnością i nie naciągają klientów. Nie mniej jednak można spotkać się również z sytuacją, gdy strona prowadzona przez oszustów podaje, iż kartka czy wróżba kosztuje kilka złotych, a w rzeczywistości okazuje się dużo droższa.

Jak się przed tym obronić?

Przede wszystkim czytać regulamin serwisu. Najczęściej firmy, które w ten sposób oszukują klientów, działają wbrew pozorom legalnie - muszą więc w regulaminie podać faktycznie koszty.

Oszustwa mailingowe - dotyczy sytuacji, gdy zleceniodawca płaci danej firmie za mailing, ale ona wykorzystuje nieuczciwe i nieefektywne metody działania. Teoretycznie dana strona ma zwiększoną oglądalność, ale w praktyce zawdzięczane jest to nieuczciwym praktykom - między innemu płaceniu określonym osobom za klikanie w linki, dodawanie opisów czy czytanie e-maili. Za zwiększoną odwiedzalnością strony nie idą wtedy w parze zyski finansowe z mailingu. Aby uniknąć tego typu oszustw nie należy rozliczać się z firmami, którym zleca się mailing według schematu oglądalności, liczby wejść na stronę.

Skimming - to zjawisko polegające na skanowaniu paska magnetycznego karty płatniczej przez przestępców w celu późniejszego wykorzystania tych danych. Wyróżnia się w istocie 2 rodzaje skimmingu: skimming “zwykły” i skimming bankomatowy:

Skimming zwykły polega na tym, że karta płatnicza (a dokładnie: jej pasek magnetyczny) jest skanowana za pomocą specjalnych czytników w miejscach, gdzie potencjalnie jest ona używana. Może tutaj chodzić przykładowo o restauracje, kluby czy dyskoteki. 

Dane zeskanowe z danej karty płatniczej są później przez przestępców wykorzystywane do podrabiania tejże karty płatniczej lub jej przerabiania.

Przeciwdziałanie tej formie skimmingu w głównej mierze polega na czujności oraz spostrzegawczości. Ujmując rzecz prosto – trzeba mieć cały czas kartę płatniczą “na widoku”. Nie jest dopuszczalne, aby karta znajdowała się poza zasięgiem naszego wzroku. Taka sytuacja gdy np. kelner lub barman zabierałby kartę płaniczą w inne miejsce idealnie sprzyja zjawisku skimmingu (co naturalnie nie oznacza automatycznie, że powoduje jego zaistnienie).

Skimming bankomatowy naturalnie dotyczy bankomatów. Jest to o tyle niebezpieczne zjawisko, że zeskanowaniu ulega nie tylko pasek magnetyczny kary płatniczej, ale sprawcy również uzyskują (“wykradają”) kod PIN osoby korzystającej z bankomatu.

Przedmiotowe przestępstwo jest skomplikowane, a jego zorganizowanie niebezpieczne i czasochłonne. Dlatego popełniane jest w istocie tylko przez zorganizowane grupy przestępcze. Od strony technicznej przestępcy korzystają z rozmiatych “wynalazków” technicznych typu nakładki na klawiatury, mini-kamery etc. Przeciwdziałanie tej formie skimminu w odniesieniu do zwykłego klienta banku polega w głównej mierze na czujności i spostrzegawczości, tak jak i przy “skimmingu klasycznym”. Chodzi o to, że bankomat ulega przemianie fizycznej i trzeba po prostu wzrokowo sprawdzić, czy nie ma w pobliżu mini-kamery, czy nie ma nakładki na klawiaturze jak rozejrzeć się czy sam bankomat z wyglądu nie różni się czymś od tego, jak wygląda zawsze.

Mądrą radą, która jest powtarzana na wszystkich forach oraz stronach internetowych poświęconych temu zagadnieniu jest to, aby zasłaniać ręką wprowadzany kod PIN, a także aby unikać “samotnych” bankomatów stojących na tzw. “odludziu”.

Phishing - polega na zdobywaniu nieuczciwymi metodami poufnych informacji, dotyczących określonej osoby. Najczęściej oszuści podają się za godną zaufania firmę, lub osobę, która potrzebuje  w danym momencie określonych danych osobistych. Bardzo często cyberprzestępcy wysyłają spam do dużej liczby osób, podając fałszywą stronę i podającą się za konkretny bank czy sklep internetowy. Po wejściu ofiary na fałszywą stronę przechwytywane są informacje wpisywane przez ofiarę (taka sytuacja może dotyczyć chociażby nieprawdziwej informacji o dezaktywacji konta i prośbie ponownego wpisania wszystkich danych osobistych).

Jak bronić się przed wyłudzeniem podstępem naszych osobistych danych?
  • Zachować czujność przy otrzymaniu e-maila o podejrzanej treści i dokładnym sprawdzaniu adresu e-mailowego nadawcy oraz pochodzenia wiadomości. Czasem strona do złudzenia przypomina witrynę sklepu internetowego, banku, czy innego portalu ale w rzeczywistości nią nie jest.

  • Trzeba systematycznie uaktualniać system i oprogramowanie, stosować dobrej jakości programy antywirusowe i antyszpiegowskie.

  • Nie można przesyłać e-mailem niezwykle ważnych informacji, haseł dostępu ani numerów kart płatności.

  • Uniknąć phishingu pomoże także stosowanie OpenDNS (są to darmowe serwery Domain Name System).

Nierzadko spotykanym zjawiskiem powiązanym z phishingiem jest także kradzież tożsamości.

Kradzież tożsamości - polega na tym, iż sprawca lub grupa sprawców w sposób bezprawny (a najczęściej podstępny) wchodzi w posiadanie danych osobowych poszczególnych osób takich jak: imię i nazwisko, adres, pesel, data urodzin, nr karty kredytowej etc. Powyższe dane są uzyskiwane po to, aby były wykorzystane w celach przestępczych (np. wyłudzeniu kredytu) lub celach związanych z popełnianiem przestępstw (np. wynajmowanie lokali przeznaczonych na przechowywanie kradzionych towarów na naziwsko “ofiar”)

Proceder kradzieży tożsamości: technik kradzieży tożsamości jest bardzo wiele i należy podejrzewać, że stale się one w różny sposób “rozwijają”. Zdaniem autora w istocie można wyróżnić 5 zasadniczych sposobów:

a) metoda “mechaniczna” (tudzież: elektroniczna) – sprawcy pozyskują wskazane wrażliwe dane za pomocą technik komputerowych – programów szpiegowskich typu spyware, koni trojańskich, wirusów oraz za pomocą tzw. phisingu,

b) metoda wyłudzenia danych – sprawcy poprzez różnego rodzaju pozorne działania (np. rzekome zainteresowanie CV danej osoby w celu zatrudnienia) uzyskują (w istocie – wyłudzają) dane bezpośrednio od ofiary,

c) metoda “podejrzenia” danych – sprawcy pozyskują te dane wskutek obserwacji danej osoby lub grupy osób w różnych sytuacjach (np. podglądają lub fotografują nr karty kredytowej),

d) metoda zakupu danych od nieuczciwych osób prowadzących różne bazy danych,

e) metoda przejęcie cudzych nieużywanych lub małoużywanych kont internetowych na różnych portalach (za pomocą hackingu).

Czemu służy ten proceder?

Kradzież tożsamości sama w sobie rzadko jest celem. Przeważnie jest to środek służący popełnieniu przestępstwa lub ułatwiający jego popełnienie. Przykładowo sprawcy kradzieży tożsamości:

  • zakładają fałszywe konta internetowe, fałszywe adresy pocztowe,
  • podrabiają dokumenty ofiary i zakładają w jej imieniu„lewe” konta bankowe,
  • podrabiają dokumenty bankowe i wyłudzają kredyty,
  • podrabiają karty płatnicze,
  • wynajmują mieszkania posługując się danymi ofiary (tam np. odbierają zamówione towary),
  • pod fikcyjnymi danymi zatrudniają osoby tzw. „muły pieniężne” które niczego nie świadome uczestniczą w procesie prania brudnych pieniędzy (ich praca polega na przelewaniu pieniędzy pomiędzy różnymi kontami po zachowaniu dla siebie prowizji).

Jak się strzec?

Strzeżenie się przed zjawiskiem kradzieży danych to skomplikowany proces i złożony proces. Przede wszystkim trzeba jednak co najmniej:

  • zabezpieczać komputer stosownymi programami antywirusowymi,
  • nie podawać pochopnie danych osobowych w internecie oraz osobom trzecim,
  • strzec się podawania danych w dziwnych sytuacjach (np. peselu telemarketerowi),
  • pilnować dokumentów osobistych oraz kart płatniczych,
  • niezwłocznie zgłaszać zagubienie lub kradzież dokumentów lub kart płatniczych na policję, do banków itd.

Oszustwa związane z telemarketingiem - nierzadko zdarza się, że do firmy czy osoby prywatnej dzwoni osoba, która proponuje wykupienie domeny, reklamę na jakimś portalu czy inną usługę. Bardzo szybko przesyła fakturę z podaną do zapłaty kwotą.
 Zdarza się, że zgodę na przesłania oferty na e-maila traktuje jak zdecydowanie się na określoną usługę. W przypadku nie uiszczenia należności firma ta straszy podaniem do sądu lub wpisaniem do Krajowego Rejestru Długów. Oszuści posuwają się w swojej manipulacji bardzo daleko - nagrywają rozmowy i próbują je wykorzystać tak, aby dana osoba dla "świętego spokoju" przelała im należność.
Są to praktyki nielegalne i nierzadko osoba dzwoniąca i podająca się za daną firmę nie ma z nią nic wspólnego.

Jak uniknąć nieprzyjemności związanych z oszustwami dotyczącymi telemarketingu i umów zawieranych nieświadomie:
  • Nie należy traktować poważnie firm, które dzwonią z zastrzeżonego numeru. Najlepiej w ogóle nie prowadzić z takimi rozmowy.

  • Na pytanie o zezwolenie na nagrywanie rozmowy firmy niewiadomego pochodzenia, należy odmówić i rozłączyć się.

  • Nie należy decydować się na oferty w trakcie rozmowy telefonicznej. Zawsze warto poprosić o przesłanie informacji na e-maila. Szanujące klientów instytucje wiedzą, że chcą oni zapoznać się z propozycją i na spokojnie rozważyć wszystkie za i przeciw. Pospiech jak wiadomo jest złym doradcą.

  • Nie należy podawać danych dotyczących kont bankowych czy posiadanych kart płatniczych.

  • Przed ewentualnym zawarciem umowy, po otrzymaniu oferty pocztą tradycyjną lub elektroniczną, należy dokładnie zapoznać się z regulaminem danego portalu. Dopiero wtedy, gdy jesteśmy pewni dobrych zamiarów firmy, możemy podjąć z nią współpracę. W przeciwnym wypadku narazimy się na nieprzyjemności.

Oszustwa domenowe - (domain name selling scam) - polegają na tym, iż określona osoba dzwoni do właściciela konkretnej domeny i proponuje wykupienie domeny z inną końcówką (przedstawia się jako przedstawiciel jakiejś firmy internetowej i "rzetelnie" uprzedza, że nieuczciwa konkurencja chce wykupić domenę o tej samej nazwie co nasza, ale z inną końcówką). Osoby, które dają się na to nabrać szybko przelewają pieniądze na podane mailem konto. Po jakimś czasie okazuje się jednak, że wcale domeny z inną końcówką nie wykupiliśmy, a tylko ją dzierżawimy. Dodatkowo wydatek na domenę kilkukrotnie przewyższa zazwyczaj jej faktyczną cenę. Aby uchronić się przed tego typu oszustwami należy:

  • mieć świadomość, że profesjonalne firmy nie wykonują tego typu telefonów do klientów. Jedynie osoby, które chcą w sposób nieuczciwy wyłudzić od nas pieniądze trudnią się takimi kwestiami

  • jeśli oszuści zadzwonią z propozycją zakupu domeny należy im natychmiast odmówić i szybko wykupić domenę u swojego sprzedawcy domen za standardową cenę. Osoby wyłudzające pieniądze w ten sposób zazwyczaj z zakupem danej domeny czekają bowiem na zgodę osoby z którą się kontaktują

  • jeśli oszust wykupi przed nami daną domenę i wyłudzi pieniądze -  należy starać się doprowadzić do przeniesienia cesji domeny. Wtedy będziemy właścicielami domeny, a nie osobami ją dzierżawiącymi. Jeśli jednak oszuści będą się temu zdecydowanie opierać, warto zgłosić omawianą kwestię na Policję i do NASK.pl. Należy również rozważyć skierowanie sprawy do sądu.

Powrót na górę strony