Bezpieczny przejazd z Policją i Strażą Ochrony Kolei
Zbliżając się do przejazdu kolejowego zawsze powinniśmy zachować ostrożność, nie ignorować czerwonego światła oraz znaku STOP - to kluczowa kwestia, jeżeli chodzi o nasze bezpieczeństwo. Podniesienie świadomości na temat zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności przez kierujących i pieszych w rejonie obszarów kolejowych, to cel działań przeprowadzonych przez policjantów łaskiej drogówki oraz funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei w ramach współpracy między służbami na rzecz bezpieczeństwa mieszkańców powiatu.
W trosce o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego w czwartek (29 września 2022 roku) w godzinach porannych policjanci wspólnie z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei obecni byli w rejonach przejazdów kolejowych na terenie Wiewiórczyna i Kolumny. Mundurowi obserwowali, jak zachowują się piesi, rowerzyści oraz kierujący pojazdami mechanicznymi. Reagowali na wszelkie nieprawidłowości i informowali kierowców o tym, jak ważne jest przestrzeganie przepisów o ruchu drogowym.
Bezpieczeństwo w rejonie przejazdów kolejowych jest bardzo ważne. Niezastosowanie się do obowiązujących przepisów wiąże się, nie tylko z przykrymi konsekwencjami mandatowymi (zwłaszcza po zmianie taryfikatora), ale przede wszystkim z możliwością narażenia życia swojego i innych osób. Zachowanie ostrożności nic nas nie kosztuje, a może uratować nam życie. Zderzenie z rozpędzonym składem kolejowym nie daje szansy na przeżycie, maszynista nie może natychmiast zatrzymać rozpędzonego pociągu. Jego droga hamowania to około 1000 metrów, gdzie droga hamowania samochodu to około 30 metrów. Lokomotywa waży średnio około 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Dlatego bądźmy ostrożni, pośpiech może nas zgubić! Ryzykowne zachowania jakie podejmują kierowcy to m.in. przejeżdżanie przez przejazd mimo migającego, czerwonego światła, próba przejechania przez przejazd w trakcie zamykania się rogatek lub ich omijanie, brak reakcji na znak STOP. Nie tylko kierowcy samochodów, ale także ci kierujący jednośladami i piesi, muszą mieć pełną świadomość zagrożenia, jakie niesie ze sobą lekceważenie przepisów podczas zbliżania się i przejeżdżania przez przejazdy kolejowe.
Przypominamy:
Nowy taryfikator bardzo surowo traktuje uczestników ruchu przekraczających przejazdy kolejowe niezgodnie z przepisami. Mandat poniżej 1000 złotych można uznać za łut szczęścia, niezależnie od tego, czy jest się pieszym, czy też kierowcą pojazdu.
PIESZY NA PRZEJEŹDZIE
Pieszy może otrzymać mandat w wysokości aż 2000 złotych za wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone, lub rozpoczęto ich opuszczanie. Taki sam mandat otrzyma osoba kierująca kolumną pieszych oraz poganiacz zwierząt, kiedy naruszy zakaz wejścia na przejazd kolejowy za sygnalizator lub za inne urządzenie nadające sygnały, przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych.
KIEROWCA NA PRZEJEŹDZIE LUB W JEGO OKOLICY
Kierowcy muszą mieć się szczególnie na baczności. Wyprzedzanie na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim grozi mandatem 1000 złotych i jest to wykroczenie, które podchodzi pod zasadę podwójnego mandatu. Dokładnie tę samą kwotę przewidziano za wyprzedzanie przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe lub bezpośrednio przed nimi.
Jeszcze wyższą karą, bo 2000 złotych, zagrożone jest naruszenie na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały. Tu również działa system podwójnej kary przy ponownym takim naruszeniu.
Również mandat 2000 złotych otrzyma kierowca, który wjedzie na przejazd kolejowy, jeśli nie ma za nim miejsca do jego opuszczenia.
asp. sztab. Katarzyna Staśkowska